Min åsikt

Min åsikt om rökning..

Jag har en del vänner som röker/feströker och för mig är det helt upp till dem själva om de väljer att röka eller inte, så jag hoppas verkligen inte att någon tar illa upp av det här nu.

Min mamma och jag pratar ofta om det här med rökning och grupptryck, hon har själv rökt sedan hon var i min ålder och nu efter ca 30 år berättar hon att, att börja röka var det allra värsta hon gjort, för när man väl börjat är det lätt att bli fast och ännu svårare att sluta. Att börja röka handlar inte alltid men oftast om grupptryck, man tycker man är cool eller känner sig mer som "en i gänget"  och det är det som är så dumt, för vad ger rökning för fördelar egentligen? Ingenting, bara en massa nackdelar. T.ex. cancer, man luktar illa osv osv. Jag och mina vänner pratar ofta om det här med att röka, om hur farligt det är och om hur mycket pengar som egentligen går åt. Om man röker 1 paket i veckan och räknar ihop det på ett år blir det en hel del pengar! Och det är pengar som man bara rökt upp, helt onödigt egentligen. Och jag vet att det är inte längre någon idée för mig att säga till mina vänner hur farligt och onödigt det egentligen är att röka, för de vet redan allt det där, det är inte längre någon nyhet som det var då våra föräldrar var unga. Men allt detta tjat om rökning hit och dit säger jag bara för att jag vill hjälpa dom, hjälpa dom att inte fastna i denna skiten. Jag röker inte och har ingen erfarenhet av det här men efter att hört min mamma berätta en massa och jag vet själv hur jobbigt hon haft det då hon försökt sluta så förstår jag verkligen att rökning är riktigt allvarligt och ger stora skador på kroppen, då man till och med kan få cancer och dö. Och då kan man känna, dö för vadå? för några äckliga cigg? Nej, jag är smart och väljer den lätt vägen, för jag har inget behov av ciggaretter och känner att då ska jag heller inte röka.

Nu en fråga till er läsare, vad tycker ni om rökning?

/ Johanna


Kommentarer
Postat av: totte

Jag håller med dig Johanna, rökning är jätteäckligt och på många sätt helt onödigt! ;D

2011-03-27 @ 21:22:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0